Verslag Clubauto Klusdag 2024

Door: Tim Mingers

Op zaterdag 20 juli, een van de warmste dagen van het jaar tot nu toe, zijn we aan de slag gegaan met de clubauto. Die had wat liefde en onderhoud nodig.

Om 10:00 stonden we al voor de poort bij D&D Automotive te Landgraaf, zij stelden geheel gratis een brug en gereedschappen ter beschikking zodat we moeiteloos konden klussen, waarvoor dank!
Bij D&D Automotive kun je terecht met elke BMW en voor elke klus. Ook kun je zelf een brug huren als je liever zelf doet klussen. Dit alles in een gemoedelijke sfeer en met voldoende kennis van BMW in huis.

Gert-Jan en Dierk begonnen met de dynamo en de startmotor te vervangen, ondanks dat de M10 ruimte over laat in de motorruimte, is het toch altijd een klusje waarbij wel eens gevloekt kan worden ;)
Ad begon aan het bestuurdersportierslot, die werkt nu ook weer op de originele sleutel i.p.v. een aparte sleutel.
Tim begon aan het inbouwen van de ATA (kleine onboardcomputer) en het vervangen van de lichtschakelaar. Zodra de ATA stroom had, gaf deze -30C aan, helaas stond er toch echt +32C na het aansluiten van de temperatuursensor…. yep het was warm!

Komen we erbij mannen?

Ja hoor, niks te moeilijk voor deze 2 klussers!

Work in progress, komt goed… komt goed…!

We zijn nog wel eff bezig…

 

Tim had goed gezorgd voor versnaperingen en koel drinken, om 12:00 was het dan ook tijd om een hapje te eten om met volle kracht weer aan de slag te kunnen.

Want er moest nog een heel vervelend klusje gebeuren… de ruitenwissermotor was op het raken. Dierk had een nieuwe meegenomen en die moest dus ingebouwd worden. Na de nodige krachttermen is het dan toch uiteindelijk gelukt, de aanhouder wint!

Handig gereedschap om de kachelmotor klem los te wippen!

En dan de wagen even omhoog en de uitlaat rammel verholpen, er hing een beugel los en een andere beugel stond niet goed, snel opgelost dus.

Helaas kwamen we er ook achter waarom de uitlaat lekt… namelijk een afgebroken bout van het uitlaatspruitstuk. Dat wordt helaas een klusje voor een andere dag.

Als de wagen dan toch al hoog hangt, gelijk even de Jimmy Hill spoiler monteren onder streng toeziende ogen.

Ad bezig met zijn “sloten magie”!

En toen waren we klaar voor deze dag en was het tijd voor de BBQ bij Tim thuis.

Helaas niet alles van het lijstje af kunnen strepen, maar wel al heel veel kunnen doen!

  • Startmotor vv
  • Dynamo vv
  • Uitlaatrammel verholpen
  • Ruitenwissermotor vv
  • Bestuurdersslot aangepakt
  • Sportstoel gemonteerd
  • ATA ingebouwd
  • Lichtschakelaar vv
  • Jimmy Hill spoiler gemonteerd
  • Remklauwnippels gangbaar gemaakt
  • Nieuwe CV afstandsbedieningen ingeleerd
  • Algehele check van het onderstel

De club bedankt graag Ad, Dierk en Gert-Jan voor het harde zwoegen op deze warme dag!
En daarnaast ook dank aan:

  • Lukas: leveren startmotor
  • Ad: leveren dynamo en zijn slotmagie
  • Dierk: leveren lichtschakelaar + ruitenwissermotor
  • Ralph: leveren blauwe sportstoel
  • Danny: Voor het beschikbaar stellen van alle faciliteiten van D&D Automotive

Na het uitbouwen van het analoog klokje, kwam Tim erachter dat er maar 2 schroefjes in het klokje zaten en op zich werkte dat prima voor het klokje, maar voor een ATA, waar je op knoppen moet drukken, wil je toch wel dat alle 4 de schroefjes erin zitten voor de stevigheid.
Het dashboard dus maar open laten liggen en Tim heeft dit zelf thuis verder afgewerkt.
De schopplaat moest wel nog even aangepast worden om de gong te kunnen monteren, maar dit is makkelijk zelf te doen, ook met de glasvezel schopplaat van Tim’s Classic Parts. Een gat van 40x75mm is nodig om de houder erin te klikken.

Dankzij clublid Ralph hadden we tijdje terug ook een sportstoel in blauw stof ontvangen, die zit er nu ook in en het rijdt gelijk 10x beter!
Op zoek naar een 2e sportstoel :)

En de ATA zit erin en het dashboard is weer compleet.

De clubauto staat weer netjes te wachten op zijn volgende ritje, ditmaal mét Jimmy Hill spoiler :)