325i Challenge verslag Centraal Nederland Rally
Door: Tim Mingers
Door: Tim Mingers
Het PrestonPalace Rallyteam is zo vriendelijk geweest om voor de E30 club een prachtig raceverslag met sfeerbeelden te maken. Wij hebben het met plezier gelezen en willen het team dan ook van harte bedanken voor deze kijk in de keuken van de 325i Challenge! Veel plezier met het verslag.
PrestonPalace Rallyteam en de BMW 325i E30: een prima, “dwarse” combinatie.
Zaterdag 8 april was de start van het rallyseizoen 2017 voor de deelnemers aan de meest dwarse klasse in de Nederlandse rallysport, de BMW 325i Challenge. De enige rallyklasse waarin niet alleen snelheid wordt beloond, maar ook de meest spectaculaire rijstijl!
Rond de tien equipes in achterwielaangedreven BMW’s 325i E30 strijden het hele seizoen om een van de Challenge-titels: snelste deelnemers of dwarsliggers van het jaar. Elke auto moet voldoen aan een technisch reglement, waardoor de auto’s gelijk zijn en de equipe de uiteindelijke snelheid van de auto bepaalt.
Basis is de BMW 325i E30, homologatienummer N-5292 (groep N), met de volgende aanpassingen:
Voor de Centraal Nederland Rally hadden zich, buiten het PrestonPalace Rallyteam, nog drie teams ingeschreven: Slob Motorsport met Bas en Marieke Slob, Smets Rallyteam met Peter Smets en Nick Vesters en Jochems Racing met Dennis en Frank-Willem Jochems.
Plaats van handeling was de omgeving van Barneveld, Voorthuizen en Putten alwaar zeven klassementsproeven op het rally-menu stonden: KP 1, 3 en 5 (9,29 km) rondom het recreatiepark Zeumeren en KP 2, 4, 6 en 7 (22,23 km) in de buurtschap Huinen (gemeente Putten). Sommige delen van de klassementsproeven moesten meerdere keren gereden worden, een zgn. rondkoers.
Deze laatste proef werd bemenst door een sponsor van het team: de Marshall Crew Rally International (MCRI) en dat hebben we geweten. Bij elke post kregen we een boost van deze super enthousiaste mensen. Hulde!!!
Het PrestonPalace Rallyteam had de BMW 325i E30 (bouwjaar 1986) voorzien van een geheel, in het oog springende, paarse livery. Deze was door de PR/marketingafdeling van Preston Palace ontwikkeld en vertegenwoordigt de kleuren van onze hoofdsponsoren Preston Palace en HANOS.
De auto was de laatste weken door het technisch team flink onder handen genomen en dat was onderweg ook wel goed te merken. De potige zescilinder vrat zich niet alleen flink in het asfalt en accelereerde als nooit tevoren, ook de wegligging was prima en daardoor konden Dirk en Egbert weer vertrouwen opbouwen na een periode van afwezigheid. En dat het “oude” team weer samen was, was onderweg in de auto ook wel weer goed te merken: op de verbindingsroute werd er weer flink gezeurd en flauwe grappen gemaakt, terwijl op de klassementsproeven het er zakelijk en geconcentreerd aan toe ging.
Op KP 1 en 2 hadden de mannen nog even moeite het ritme weer te vinden. Met name de timing van het oplezen van de notes t.o.v. de snelheid die Dirk de auto gaf was weer even wennen. Vooral op KP 2 was het behoorlijk lastig om de pk’s op de, soms spekgladde ondergrond, functioneel in te zetten. Op een gedeelte, waar de proef over het terrein van een bedrijf ging, was het een strijd om grip te krijgen op de gladde stelconplaten, waardoor de equipe twee keer een zuivere 380 graden drift maakte en het publiek helemaal gek kreeg. Op deze proef kregen we, door die horizontale salto’s, 58.1 sec aan de brandvrije broek. Maar toch klommen we naar de derde plek in de algemene tussenstand doordat het team van Jochems Racing een probleem had met een afgebroken versnellingspook en zo de normtijd van 22.00 minuten te verstouwen kreeg.
Gaandeweg de wedstrijd en vooral na de eerste service ging de wisselwerking tussen rijder en navigator zienderogen vooruit, met enkele snelle tijden als gevolg. Maar ook met super mooie dwarse acties!!
Dat werd zeker bewaarheid op KP 3. Hier ging het ritme behoorlijk omhoog en we scoorden een tijd die maar 7.9 seconden achter het Smets Rallyteam lag, de winnaar van de proef.
Op de 4e klassementsproef was het een genot om de auto te horen brullen en te merken hoeveel snelheid we op sommige stukken konden halen. Met gemak werd af en toe de 170 km/u aangetikt en ook de bochtensnelheid was behoorlijk fors te noemen. Omdat het dus een rondkoers betrof, moest het team ergens op de proef een snellere deelnemer (Mitsubishi Lancer Evo X) voorbij laten gaan. Dirk en Egbert spraken het niet uit, maar hadden samen één gedachte: “Die gaan we volgen!!” Het lukte ongeveer 3 km om de Evo niet te laten verdwijnen in de verte, echter op het onverharde was de strijd oneerlijk door de vier-wiel-aandrijving van Mitsu. Toch een mooi moment!
Het onverharde gedeelte van KP 2/4/6/7 was zo slecht geworden, dat de organisatie overwoog om de laatste keer deze proef (als KP 7) niet te laten rijden en dat is later ook zo doorgevoerd.
Nadat de servicecrew de auto weer had nagekeken ging het team voor de laatste twee proeven op pad in de wetenschap dat de laatste proef de power-stage was voor de BMW 325i Challenge. Op die power-stage kunnen de deelnemers extra punten winnen voor het kampioenschap in de challenge te weten: 3 punten voor de snelste op de proef, 2 punten voor de 2e snelste en 1 punt voor de 3e.
Op KP 5 hadden Dirk en Egbert het ritme prima te pakken en gebruikten dat als opwarmer voor de laatste KP van de dag: 22,23 km power-stage. Het team pakte de derde tijd op KP 5 op 8.2 sec van de winnaar.
Dan het sluitstuk van een mooie rallydag: KP 6, de klassementsproef met een gedeelte met erg gladde ondergrond, een stuk super slecht onverhard en de kans dat je aan de kant moet voor een snellere deelnemer in de rondkoers, dus ingrediënten genoeg voor spanning. Vanaf de start ging het gas er meteen vol op.
Het volgende stukje is een opsomming van de notes: na 180 meter een L3min, gevolgd door op 40 meter een R3min. Hier ging het vanaf asfalt over op stelconplaten (heftruckplaten) en lag er ook nog eens het nodige grind op, kortom: voer voor driften!! En dat deed het team ook!!
Vervolgens kwam er een L4 rond (180 graden bocht, dus vol in de drift) en een 40R2plus en onmiddellijk het gas erop. Nadat er een ronde gereden was en ook weer op een prima manier de 180 graden bocht genomen was, had het team een top gevoel over snelheid, balans en ritme. Dat werd even verder wreed verstoord doordat er ineens geen respons op het gaspedaal kwam: er was een borgmoer van de gasklep getrild en daardoor was de gaskabel losgeschoten. De woorden die toen volgden zijn niet voor publicatie geschikt, maar het laat zich wel raden!! Maar Dirk zou Dirk niet zijn als hij geen oplossing had voor zo’n probleem. Een echte prutser heeft altijd iets bij zich waarmee iets te prutsen valt oftewel redelijk hersteld kan worden. Na met een tyribje enkele onderdelen met elkaar verbonden te hebben kon het team weer op pad en werd de proef uitgereden, echter wel met een normtijd en geen punten voor de power-stage. Wel werd het team van Slob Motorsport ingehaald omdat die met een lekke voorband aan het rijden waren. Ook voor hun was er een normtijd dus schoot het PretonPalace Rallyteam daar niets mee op.
Maar de rally was uitgereden met minimale tegenslag en met heel veel dwarse actie. En dat werd uitbetaald bij de finish van de rally. Hier kreeg het team, uit handen van de voorzitter van de BMW 325i Challenge, de felbegeerde Dwarsliggersbokaal overhandigd: DE prijs voor de meest spectaculair rijdende Challenge-equipe tijdens een rally.
De balans opmakend kan gezegd worden dat het team veel winst heeft gemaakt in het hervinden van het ritme en gevoel in de auto. Dit zal zeker een prima opmaat zijn voor de volgende rally waar het PrestonPalace Rallyteam zijn opwachting maakt, de Sulingerland Rally in Duitsland. Deze rally wordt in het weekend van 5 en 6 mei gehouden en telt ook mee voor de BMW 325i Challenge.
Het team hoopt u dan ook weer te mogen begroeten op het serviceterrein of langs de mooie klassementsproeven.
De E30 Club bedankt het PrestonPalace Rallyteam hartelijk voor dit uitgebreide verslag!
We zullen als club ook eens aanwezig gaan zijn tijdens een van de rallydagen, houd de site in de gaten!
Check ook het filmpje op Youtube en neem eens een kijkje op de website van de 325i Challenge!