Het Bestuur Blogreeks – Tim

Door: Tim Mingers

In deze blogreeks gaan we de 3 leden van het Bestuur en hun E30(s) voorstellen aan iedereen.

Ditmaal is mede-oprichter en voorzitter Tim aan de beurt, tevens oprichter van E30Fansite.nl en organisator van de E30 Summer Meet.


Mede-oprichter en Voorzitter Tim

De E30 van Tim:
Het betreft een 325i uit 1988 ( 1e t.n.s. 1990 ) in de kleur MalachietGroen. Origineel een vrij kale wagen qua opties, de lijst ging niet verder dan groen warmtewerend glas, M-Tech onderstel en een M-Tech II stuur ( dat er helaas bij aankoop niet meer in zat ), en de dealer heeft bij aflevering nog het M-Tech II pakket gemonteerd, maar door de jaren heen zelf heel veel toegevoegd zoals cruise control, stoelverwarming, OBC-2 met WFS, koplamphoogteverstelling, elektrische ramen, stuurbekrachtiging, verlichte M-pook, spiegeldriehoek tweeters, motorkapisolatiemat, binnenspiegel met leeslampjes, verwarmde ruitensproeiers, M-Tech instaplijsten, klapraampjes. Ook wat non-OEM zoals Xenon en CV op afstandbediening voor het gemak en de veiligheid.
Ook nog een paar leuke hebbedingetjes zoals de BMW brandblusser, het looplampje, de reserve jerrycan, verbandtrommel en het Natur muntenbakje.
Als onderstel een Bilstein B12 kit en een Hartge veerpootbrug, rijdt heerlijk!
Het interieur is in 2011 opnieuw bekleed; Natur sportinterieur met stoelverwarming, middenarmsteun en kopsteunen achter, ook de kofferbakklepbekleding is opnieuw bekleed. Verder nog een hoedenplank met  zonnerollo en soundsystem speakers, uiteraard alles in Natur.
De ICE bestaat uit een Alpine CDE-136BT autoradio, Celestra DA2K monoblock + Celestra FA 475x 4 channel + RE Audio SE12 woofer + DLS Pro RCA-kabels
Verder een Hartge spaghetti spruitstuk, zelfgemaakte RVS tussenpijpen met X-pipe en een nieuwe Hartge H26 RVS einddemper.
De velgen zijn een internationale aangelegenheid, de BBS RS001 harten met 16″ step-up lips en barrels ( 7,5″ en 9″ ) komen uit Hongarije, de gouden boutjes en ventielen komen uit de UK en ze zijn opgeknapt in Duitsland. Gelukkig rijden ze voornamelijk in Nederland ;)

Wanneer heb je je E30 gekocht?
In 2006 heb ik mijn 325i gekocht in Liessel van de 3e eigenaar, met alle dealer gestempelde boekjes erbij. Zelf heb ik de wagen in eigen beheer in onderhoud.

Waarom een E30?
Tot mijn 18e had ik helemaal niks met auto’s, totdat ik mijn rijbewijs haalde en voor het eerst in de E30 316i van mijn vader mocht rijden, ik was gelijk verkocht!
Wat mij voornamelijk trekt aan de E30 zijn de prachtige lijnen, er is geen andere auto i.m.o. die zo mooi om weet te gaan met lijnen. Looks vind ik zelf belangrijker dan bijv. de dikste motor hebben.

Wat vind je het mooist aan jouw E30?
Beetje cliché, maar alles…. de kleurencombinatie van MalachietGroene lak, met een Natur sportinterieur en daarbij de BBSjes met gouden hart zijn voor mij dé combinatie.
Dus als ik dan iets moet kiezen, de kleurencombinatie.

Heb je nog plannen met je E30?
Veel te veel, ondanks dat ik hem al 11 jaar heb. Eind 2017 staat in de planning om de wagen helemaal te gaan strippen, ontroesten en opnieuw spuiten. Ik wil zoveel mogelijk nieuw plaatwerk gaan gebruiken. Verder wil ik ooit nog een nieuw sperdiff en zal de motor ooit gereviseerd worden, echter loopt deze, ondanks de bijna 260.000km op de teller, nog zo lekker dat dat nog wel een paar jaar kan wachten.
Wat wel vrij recent gaat gebeuren is het onderstel aanpakken, voorkant moet omlaag en achterkant moet aangepast worden omdat de brede velgen met lage ET de wielkastrand raken.