325i Challenge: 2e ronde Sulingen
Door: Tim Mingers
Door: Tim Mingers
Na de opening van het seizoen in Barneveld trok de 325i Challenge traditiegetrouw weer naar onze oosterburen voor de rally van Sulingen met de mooie naam, ADAC Rallye Rund um die Sulinger Bärenklaue. Deze tweede wedstrijd van het jaar was behoorlijk anders uitgetekend in vergelijk met andere jaren. Na de verkenning vielen de woorden verraderlijk en uitdagend dan ook veelvuldig. Een flinke uitdaging stond de deelnemers te wachten, zeker de teams die voor het eerst over de grens actief waren.
Lastige eerste dag verrast deelnemers
De rally begon vrijdagavond direct met een mooie buitenproef met veel onverhard met een aantal zeer gladde stukken. Bas & Marieke Slob bleken zich snel op hun gemak te voelen en reden de eerste snelste tijd van de wedstrijd. Daarmee reden ze in de wedstrijd een 54ste tijd algemeen van 90 starters. En dat op straatbanden! Een onbelangrijk gegeven, maar wel een erg mooie prestatie. Ook voor Dirk de Boer & Egbert Kamp was het een sterke opening getuige de tweede tijd op deze proef. De derde tijd was er voor Marius Reeder & Ivar Stein, die na twee jaar afwezigheid nog in het ritme moesten komen. Peter Smets & Nick Vesters verloren relatief veel tijd, maar hadden ook deze keer het voornemen te beginnen met het verstand te rijden en het risico te beperken.
De tweede proef van de avond was een korte showproef in Sulingen waar een aantal deelnemers koos voor het betere driftwerk ter vermaak van het voltallige publiek. Marius & Ivar kozen daar bewust niet voor en reden daarmee toch wat verrassend naar de snelste tijd met kort daar achter, op maar twee seconden, Peter & Nick.
En toen werd het snel donker en stond de tweede doorgang op de verraderlijke buitenproef op het programma. Een proef die in het donker erg lastig bleek en een paar verrassingen in zich had die men niet zag aankomen. Alle deelnemers hadden aan de finish een spannend verhaal te vertellen en waren opgelucht dat de eerste dag er zonder problemen op zat. Marius & Ivar wisten ook deze proef te winnen en stonden hiermee stevig op positie twee in het klassement. Het goede gevoel over deze twee snelste tijden verdween echter weer heel snel toen op de verbinding terug naar de service de accu met veel rook aan zijn einde kwam. Einde rally op de verbinding van de eerste dag was geen beloning voor de sterke opening. Bas & Marieke kwamen hiermee behoorlijk stevig in het zadel te zitten en namen een voorsprong van een kleine 50 seconden mee de nacht in. Peter & Nick zaten op positie vier nu een stuk dichter achter hun voorgangers Dirk & Egbert en konden zich hiermee klaar maken voor een leuk gevecht op dag twee.
Beslist IVG Gelände de wedstrijd?
Op de eerste proef van dag twee waren het inderdaad Peter & Nick die inmiddels voldoende vertrouwen hadden om het gevecht aan te gaan. Reden hiermee een tweede tijd achter de winnende Bas & Marieke en voor Dirk & Egbert. Deze laatste kwamen dus gewoon over de finish, maar helaas wel met een groot rookgordijn achter de auto. Een listige jump op het laatste stukje proef werd net even verkeerd genomen waardoor de harde landing voor een scheur in het carter en dus olieverlies zorgde. Einde oefening voor de mannen die tot dan toe goed in de wedstrijd zaten.
Zo bleven er nog maar twee teams over die zich opmaakten voor de bekendste proef van de rally, het IVG Gelände, met een lengte van wel 25 km. Helaas werd deze eerste doorkomst afgelast vanwege een eerder ongeval. Het zelfde lot viel de deelnemers ten deel op proef zes, waarna dan eindelijk weer meters gemaakt konden worden en nu wel op proef IVG Gelände. Voor Peter & Nick een compleet nieuwe ervaring die ze keurig zonder kleerscheuren wisten te doorstaan. Dat alleen al was een prima prestatie. Uiteindelijk viel hen ook nog een snelste tijd ten deel nadat Bas & Marieke al vroeg een wiel moesten wisselen op de proef. Meer dan vier minuten werden verloren, waarmee het team tegen een achterstand van 2.42 minuten aankeek. Met nog zes proeven te gaan leek de wedstrijd hiermee beslist. Want om dit gat dicht te rijden, zouden ze Peter & Nick op elke proef met zo’n 27 seconden moeten verslaan. Met de snelheid en tactiek van Peter & Nick een bijna onmogelijke opgave.
Slob Motorsport doet ultieme poging voor de overwinning
Maar je rijdt natuurlijk geen rally om zomaar het bijltje erbij neer te gooien. Nee, bij een rally is niets zeker totdat de vlag gevallen is. En dus kozen Bas & Marieke voor de aanval in een ultieme poging om de nare smaak van de tweede plaats in Barneveld weg te spoelen met een klinkende overwinning in Sulingen. De eerste set van drie proeven lieten de volgende getallen zien, 17, 17 en 29. Dit waren de seconden die Bas & Marieke wisten terug te vechten en hiermee hun achterstand met een minuut wisten in te lopen. Peter & Nick waren hiermee voor de laatste drie proeven gewaarschuwd. En wat doe je dan? Harder rijden dan goed voelt? Te voorzichtig rijden om vooral niet de fout in te gaan? Het zijn de moeilijke keuzes die je als leider in de wedstrijd dient te maken. Een ruime voorsprong maakt het er dus niet makkelijker op. Zeker niet als de achtervolgers gas blijven geven. Maar dat is was rallyrijden zo mooi maakt. Beide teams genoten dan ook volop op de snelle laatste proeven van de rally, die er door het zonnige weer op zaterdag perfect bij lagen.
Tactiek Smets rallyteam bezorgt wederom winst
Peter Smets rijdt al de nodige jaren rally en kan dus putten uit een schat aan ervaring. Hij en Nick wisten de juiste keuze te maken voor een voldoende snel doch risicovrij tempo. Geen gemakkelijke opgave, maar wel eentje die zo vaak succesvol blijkt. Want in deze fase van de wedstrijd zou elk klein foutje afgestraft kunnen worden.
Want zoals al gezegd bleven Bas & Marieke er vol voor gaan. Uiteindelijk wisten ze bij de tweede doorgang van deze laatste drie proeven meer dan een minuut goed te maken. Voor hen echter geen hoofdprijs aan de finish. Ze bleven op 26 seconden steken en moesten uiteindelijk genoegen nemen met wederom een tweede plaats. Maar als meest dwarse equipe van de rally namen ze wel mooi de grootste beker mee naar huis, de Dwarsliggerbokaal.
Peter & Nick kwamen met de grootste glimlach onder de finishboog in het centrum van Sulingen door. Voor de tweede keer op rij bleek het gekozen strijdplan de juiste keuze en kon de tweede overwinning van het jaar uit even zoveel wedstrijden worden bijgeschreven. Gewoon een topprestatie. Want de mannen stonden voor het eerst aan de start in Sulingen en kregen zeker geen gemakkelijke rally voorgeschoteld. En daar waar Peter al een aantal jaren meedraait, daar is de loopbaan van Nick nog maar een paar wedstrijden lang. Om dan probleemloos je rijder over het IVG Gelände te loodsen is knap en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de overwinning. Want als fouten maken ergens op elke 100 meter op de loer ligt, is het daar wel.
In het kampioenschap verandert er aan kop eigenlijk niets. Door winst op de Power Stage scoren Bas & Marieke een gelijk aantal punten als Peter & Nick en dus blijft het verschil tussen beide teams maar drie punten.
Het kampioenschap gaat over twee weken verder in Veldhoven met de ELE rally, de thuiswedstrijd van Peter & Nick. Kunnen ze met dit thuisvoordeel er drie uit drie van maken? Of zal het driemaal is scheepsrecht worden voor Bas & Marieke? En wat hebben de andere teams in petto? Ook zij zijn zeker niet kansloos en hebben wat goed te maken. Laten we hopen dat iedereen verschoond blijft van pech en dat iedere seconden weer telt voor iedereen. Dan valt er weer een hoop te genieten.
Uitslag:
Tussenstand:
Wederom met dank aan Jorgen van 325i Challenge voor dit mooie verslag! Op 26 en 27 mei vindt de ELE rally plaats in Veldhoven. Wij zij dan zelf ook aanwezig op zaterdag 27 mei, wie gaat er mee dit spektakel beleven?